Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Glashjärta

Av Dean - 26 november 2008 19:18

Patrik är ute på viktigt uppdrag ikväll igen. Nervös som sjutton, han frågar mig om batteriladdaren han pekar på är tom, vilket man tydligt ser att den är. Bara för säkerhets skull. Allting måste kontrolleras minst tre gånger.

Andra dagen hemma från jobbet. På det här sättet börjar livet kännas möjligt, med en frilansande sambo öppnas dörrar till ett friare och mer levande liv. Det känns så nu. Min vardag blir också mer effektiv med någon hemma i huset som kräver sin plats. Sprider jag negativa energier omkring mig är det fler än jag som drabbas.


Patrik undrar om jag vill flytta till Jokkmokk. Han är en friluftsmänniska med förkärlek för norra Sverige.

Tänk att han fick mig att traska hela vägen upp för Kebnekaise. Jag tror det knappt nu när jag tänker på det.

Jokkmokk... Jag drar ner ett antal mil, till Sundsvall.
Från början hade jag föreslagit en flytt till Göteborg. Lite för mesigt kanske. Man måste våga satsa.

Vi drömmer och önskar men vågar kanske inte så mycket. I och för sig inte bara negativt att vara försiktig av sig.

Jag tycker att Patrik är modig iallafall, han vågar och orkar jobba vidare med sitt fotograferande trots motgångar och ett krävande heltidsjobb. Det är väl så när man vill något väldigt mycket, man måste hålla hoppet kvar.

Konstigt nog förstår han inte hur stark, duktig, ambitiös, snygg och bra han är. Precis som jag då. Jesus sa visst att man inte ser bjälken i sitt eget öga, men jag skulle nog säga att man kan vara ganska blind när det gäller både negativa och positiva sidor hos sig själv.


Det roar mig annars att vi är så olika. Jag tycker det finns något positivt i det. Jag vet inte vad, mest är det roligt. Det är en liten frihet också tror jag. Man måste inte apa efter, eller tävla med varann. 

Vart jag än går sprider jag prylar runt mig. Har jag städat hela huset dröjer det någon timme innan det börjar bildas högar av grejer igen. Dessa eviga högar av ångest och maktlöshet, usch.

Mitt sätt att inreda går efter principen More is more. Ju fler roliga personliga prydnadssaker som står framme och ju fler tidningsurklipp, lappar och bilder som sitter tejpade på väggen, desto mer själ har man gett åt rummet. Att man sen inte klarar av att vara där inne och samtidigt tänka, är en annan sak.

Jag har försökt att rensa, speciellt efter att jag träffat Patrik (medan jag bodde hemma) lät jag mig inspireras och försökte sålla bland alla mer eller mindre meningslösa saker. Det var svårt. Speciellt då jag omöjligt kan slänga små saker som föreställer djur eller andra varelser. De har själ! De kan bli ledsna!

Nu, när vi bor ihop, har jag blivit "tvungen" att dra ner. Men jag saknar inte kaoset av färger och intryck, skulle jag få abstinens har jag djungelgardinerna i vardagsrummet, och kylskåpet har jag också tagit mig rätten att pryda med vykort och tidningsartiklar som iallafall har ett visst värde, både emotionellt och informativt. 


Patrik är mer den typen som med en bekymrad rynka i pannan putsar glaset på en fotoram som besdlats av ett fingeravtryck. Själv skulle jag inte ens ha ansträngt mig med att rama in, men för honom är det viktigt att tavlrona hänger på rätt nivå, har matchande ramar (svart helst) och hänger rakt.

Nu framstår han kanske som en pedant tråkmåns men så illa är det inte. Patrik är väldigt rolig, tramsig och söt vid sidan av sin förkärlek till ordning.

Till skillnad från mig är han lite mer mogen och vuxen  - utan att vara tillknäppt och ansträngd.

Han har helt enkelt inte lika svårt som jag att ta ansvar för räkningar, att hålla ordning i huset och att gå ner och tvätta när det behövs.

Jag må vara oerfaren och okunnig när det gäller teknik, men en rent livsnödvändig syssla jag är bra på är matlagning. Jag anser att Patrik är bra på det också även om det mest är jag som håller i den biten.

Han är bättre på att baka iallafall. Jag slarvar mig igenom det mesta och i bakning gäller det att ha rätt mått. Med Patriks finess blir resultatet bättre.


Man kan väl säga att vi kompletterar varandra, fast jag vet inte om jag ser det på det sättet. Vi kanske kan lära av varandra. Eller bara lära oss att respektera varandra och ge oss friheten att vara olika.

 
 
emma

emma

26 november 2008 19:53

vad för uppdrag?

http://emmabrunnfors.se

 
annie

annie

26 november 2008 20:23

kanske kan ni flytta till norr med mig! till norra finland! karleby ska jag kanske bo i haha. det ligger mellan oulu och vaasa, och vaasa är i höjd med umeå. eller så bor jag i vaasa. eller oulu! vaasa är större tror jag. 50 000 invånare ungefär. och där är ganska tvåspråkigt också, säger tuija.

http://annie.se.nu

 
Ingen bild

dean

27 november 2008 13:21

sååå långt bort... vi som inte ens flyttat från hemstan än. jag vill flytta till sundsvall eller östersund hellre. det känns lite hemma för att mamma är därifrån. finland är långt bort.

 
Ingen bild

dean

27 november 2008 13:26

ja, det vill du allt veta va. han var iväg och fotade smokie på teatern, för en internetsida med konsertbilder. inte rockfoto utan en mindre sida.

 
emma

emma

29 november 2008 23:14

fyfan, jag ville med fota smokie

http://emmabrunnfors.se

 
emma

emma

29 november 2008 23:15

var kan man se hans bilder? generellt.

http://emmabrunnfors.se

 
Ingen bild

dean

30 november 2008 12:24

hm... smokiebilder finns på festivalphoto.se, men hans andra bilder är nog inte upplagda än. patrikljungman.se är på g, men det går lite långsamt... :) ska tjata på honom att fixa hemsidan snart.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dean - 9 september 2011 12:33


    ANNIE!

Av Dean - 11 november 2009 23:11

Det kanske kan vara läge att meddela att jag har en ny blogg. Ja, en ny. Ännu vet jag inte säkert vad som händer med tomatburgare, jag vill ha kvar den ändå i cybern. Kanske kommer jag att skriva här någon gång. Återstår att se.   Framtiden fin...

Av Dean - 4 november 2009 11:08

Igår försov jag mig till lektionen och missade Annes debattinlägg i frågan om utbildning och bildning, och om folkhögskolors vara eller icke vara i den alltmer produktionsinriktade framtiden. Har som ni ser fått ett hum om vad det handlade omi alla f...

Av Dean - 3 november 2009 00:42

"Det anses inte politiskt korrekt att tycka si eller så" säger de. Och tacka fan för det, säger jag! Nu är jag inte rädd eller osäker längre. Jag har också en rätt att stå på mig och välja mina krig och föra dem som jag vill. ...

Av Dean - 2 november 2009 23:20

Nu är det väldigt bra. Nu kan du läsa, mamma! Av flera anledningar är det ovanligt bra. Och efter regn kommer solsken, eller kanske i mitt fall - efter lågtryck kommer duggregn. Det har varit lite svart ett tag. Men nu har jag kommit på vad jag s...

Presentation

Omröstning

Är det viktigt att vara konsekvent?
 Ja, iafallafall när det gäller politik.
 Ja, absolut, så ofta som möjligt.
 Nej, varför skulle det vara viktigt?
 Det kan vara bra att sträva efter, men inte nödvändigt.
 Fan vad du är pretto, tagga ner och skaffa en hobby istället för att ställa dumma frågor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gbg


Ovido - Quiz & Flashcards