Alla inlägg den 30 mars 2009

Av Dean - 30 mars 2009 22:54

Nej men skärpning nu. För fan.


Jag har gått från alien till människa. Från onormal till i princip normal. De senaste åren. Eller hur det blir. Jag har accepterat att jag är mänsklig till min natur, och som sådan dömd att göra misstag och klumpigheter. Låta mina känslor styra - och de är verkligen inte intelligenta, känslorna. Men det gör livet lite mer intressant och oförutsägbart.


Så vad hjälper det att jag säger åt mig själv att skärpa mig? Jag är väl medveten om kryphål i det mänskliga psyket. Alla förhastade slutsatser och mindre genomtänkta beslut. Puckon. Men vad är det för nytta med att kunna genomskåda allt när det ändå i slutändan är känslorna som styr. De går inte att argumentera emot. Djurhjärnan, som min psykolog säger. KBT-aren. KBT, pyttsan.


Intellekt och djur. Det är en intressant kombination, och man längtar ju inte efter en värld utan känslor. Trots vissa problem som följer.

Alla kontraster gör livet intressant.


Skärpa mig? Jo, men jag vet inte hur. Att ersätta en tanke med en annan, säger KBT-aren. Vilken? Man väljer den som ligger nära till hands, man väljer den som ger mest nöje. Den byter ogärna ut sig mot andra, mindre lockande tankar.


Jag skriver en lista över vem jag vill vara. Jag försöker räkna ut hur jag kan leva. Men det är inte lätt att räkna. Djur räknar inte bra. 


Något måste hända. Jag måste veta vad. Vad jag vill. 

Av Dean - 30 mars 2009 10:53

Ja, min spellista alltså. Eller låtlista. Håll med om att det är lite löjligt med allt som skall skrivas och sägas på engelska hela tiden!


We Could Send Letters - Mystic Chords Of Memory

If You Should Try To Kiss Her - Dressy Bessy

The State I Am In - Belle And Sebastian

En Plats På Jorden - Eva Dahlgren 

I Want To Break Free - Queen

Freelove - Depeche Mode

Echo Chamber - The Ark

Extreme Ways - Moby

Day Tripper - Beatles

Kids - MGMT


Av Dean - 30 mars 2009 10:28

När jag vaknar luktar mina händer gott. Mmm. Men jag vill inte gå upp, jag vill somna om.

Mamma har introducerat mig i arbetsschemats fantastiska värld. Precisa tider med precisa sysslor, för största möjliga fokusering. Jag börjar ta till mig av hennes mantra "nu och här".

Har fått ett bra mejl från Patrik. Har ont i magen. Har egentligen fika på schemat precis nu, men det får vara. Man kan vara flexibel också.

Jag skriver ett personligt brev och lyssnar på Sinead O'Connor.

Presentation

Omröstning

Är det viktigt att vara konsekvent?
 Ja, iafallafall när det gäller politik.
 Ja, absolut, så ofta som möjligt.
 Nej, varför skulle det vara viktigt?
 Det kan vara bra att sträva efter, men inte nödvändigt.
 Fan vad du är pretto, tagga ner och skaffa en hobby istället för att ställa dumma frågor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gbg


Ovido - Quiz & Flashcards