Alla inlägg den 14 mars 2009

Av Dean - 14 mars 2009 13:26

Idag är det vår.

Jag vaknade klockan sju och hade drömt att mamma var döende i cancer (precis som i I Taket Lyser Stjärnorna); det var en lättnad att vakna. Sen vaknade jag igen kl xx:xx och smög upp för att duka frukost. Patrik vaknade förstås men läg snällt kvar. Jag hämtade tidningen; det var vår. Lukten, lukten lukten. Jag kände påsken också, konstigt, för påsken är egentligen ingenting men ändå kände jag att den var där. Jag tänkte på blommorna. Fåglarna sjöng. Solen var där och gräset var blekt.

Vi åt frukost med balkongdörren öppen. Patrikmesen frös fast han hade tofflor och kläder och jag bara masade runt i morgonrock utan att frysa.

Jag känner lukter. Igår luktade Annas tvål som något jag inte kunde sätta fingret på, något minne som jag inte mindes.

Det var livsviktigt att träffa Anna igår. Nu känns allt mycket bättre. Vi åt den där fyllda baguetträtten som alla har tjatat om och titade på Morden i Midsummer på inspelad kasett. Sen tittade vi på dansande ugglor på youtube, det var roligt men inte så roligt som vi hade hoppats på.

Jag dog nästan av mätthet som kom långt efter att jag ätit upp, och klarade inte av att ens tänka på chokladkexen som vi gjort själva (av smält choklad och mariekex). Så vi promenerade i mörkret ett tag. Mörkerpromenader - min favorit.

Sen kunde jag äta kexen och fick hjälp av smartAnna att äntligen skriva min lista över saker som vuxna inte gör/får göra. Exempel:

Bli kär i en kändis, digga med i en bra låt, ha en egen klädstil, skratta åt bajshumor, erkänna att man mår dåligt/har tvångstankar, dricka Hallojläsk och äta snabbnudlar.

Med mycket mera. 

Anna ska bli standupkomiker. Det är redan bestämt av stjärnorna och kungen och alla och går inte att sätta sig upp emot. För hon är så rapp och rolig.


Nu måste vi gå ut. Mamma har utställning. Hon har inte cancer, det är otroligt bra. Ikväll ska vi vara i Fyllinge hos Patriks familj.

Men mest ska vi gå ut. Jag vill lukta mig fram.


Wiki säger:

Lukt kopplas inte om i thalamus, till skillnad från andra sinnesförnimmelser, utan går direkt till hjärnans känslomässiga centrum, limbiska systemet, och hjärnbarken. Detta gör att lukt kan framkalla starka känslor, och har att göra med att luktsinnet är en väldigt basal sensorisk funktion.

Presentation

Omröstning

Är det viktigt att vara konsekvent?
 Ja, iafallafall när det gäller politik.
 Ja, absolut, så ofta som möjligt.
 Nej, varför skulle det vara viktigt?
 Det kan vara bra att sträva efter, men inte nödvändigt.
 Fan vad du är pretto, tagga ner och skaffa en hobby istället för att ställa dumma frågor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gbg


Ovido - Quiz & Flashcards