Alla inlägg den 3 oktober 2008

Av Dean - 3 oktober 2008 10:08

Förresten, ett mammacitat (som jag tyvärr inte minns helt ordagrannt). Hon ville hjälpa mig att ha koll på psykologianteckningspapprena, så hon hämtade en pärm, mycket snällt!

- Ja, nu var den ju rosa... Men du får se det som att det är lite queert!

Låter väl väldigt knasigt när jag skriver det här. Men jag tyckte det
var kul och lite gulligt då.

Folk får lätt för sig att jag inte gillar rosa. Som att jag skulle vara en sån där tjej som säger "Jag har aldrig varit tjejig, jag är ju som en av killarna, hihihöhö". Sån är jag verkligen inte. Jag förstår att folk säger sånt men jag tycker det är tragiskt att "tjejig" är ett så fruktansvärt negativt laddat ord. En kamrat till mig frågade en gång om jag tyckte att hon var tjejig, på det där "snälla, jag är väl inte... *rys* tjejig?"-sättet.

Jag svarade att jag inte förstod vad hon menade och att jag inte heller förstod varför hon inte ville vara tjejig. Jag försökte lugnt och sansat kläcka ur mig något om att det väl inte måste vara negativt att vara, vad det nu är att vara, tjejig.

Antagligen betyder "tjejig" att man har de avskydda egenskaper som förpassats till den kvinnliga sidan och påstås aldrig innehas av män: tysthet, snällhet, att anpassa sig, att tycka om rosa eller hästar. Att inte kunna ta plats. Att bry sig om vad andra tycker.

Eller något sådant. Jag har inte doktorerat i ämnet även om jag bedrivit en del hobbyforskning.

Ett jävla falskspel är det iallafall. Att döma ut den sortens människor som redan ligger för att själv kunna passera och kanske få lite respekt från den manliga världen.

Kanske är det förståeligt ändå, för som kvinna får man inte vara för mycket kvinna och inte för mycket man, för att bli godkänd. Den gamla vanliga "shame if you do, shame if you don't'".

Jag vill inte fega. Jag vill inte spela falskspel.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer. Jag blir arg av smutskastandet samtidigt som det är begripligt om man ser världen utifrån en patriarkalisk modell.

Jag vill inte välja mellan rosa eller inte rosa iallafall. Det är för fan bara en färg. Ladda av.

Av Dean - 3 oktober 2008 09:42

Inte pepp att jobba. Noo.

Det knivigaste är att jag inte gjort som jag ska och hört av mig någonstans och kanske dessutom missat en jobbdag bara sådär, det bådar inte gott liksom, jag tycker inte om att bli utskälld/försvara mig. Bäst är att ljuga. Det har skett ett missförstånd! 

Presentation

Omröstning

Är det viktigt att vara konsekvent?
 Ja, iafallafall när det gäller politik.
 Ja, absolut, så ofta som möjligt.
 Nej, varför skulle det vara viktigt?
 Det kan vara bra att sträva efter, men inte nödvändigt.
 Fan vad du är pretto, tagga ner och skaffa en hobby istället för att ställa dumma frågor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gbg


Ovido - Quiz & Flashcards