Direktlänk till inlägg 20 juli 2009

Fåfänga och skam

Av Dean - 20 juli 2009 15:13

Idag skall jag lämna igen en helt duglig och ganska fin regnjacka med tillhörande regnbyxor, för att istället tillskansa mig ett regnställ för nästan tusenlappen bara för att det sistnämnda råkar vara brunt och vrålsnyggt.

Jag bryr mig om att de ytterkläder jag skall skydda mina innerkläder med, när regnet öser ner så att man inte ser någonting och inte en kotte vågar sig ut, skall vara snygga.

Ja, varför inte.


Åh nej, nu skäms jag inför den stackars regnjackan som jag dissar. Fan, genom att spotta på den har jag etablerat en relation oss emellan; den är övergiven och ratad, och jag är ett offer för mina medkänslor.

Det blev plötsligt ännu svårare. Vilken hemsk människa jag är som bryr mig så mycket om att vara snygg när jag speglar mig, medan den stackars lilla jackan med tillhörande byxor ligger där i sin påse, inte ett ont anande om vad som väntar. Att jag skall lämna den. Jag har tagit den till mitt hjärta, och nu kastar jag bort den. 


Ja, tyg brukar ju ha känslor, ihopsydda prasseltygstycken tänker säkert väldigt mycket på huvurida de blir köpta eller inte. Regnställ har säkert ett eget liv på natten när jag sover, säkert springer de omkring inne i sportaffärens lokaler, dansar och skojar med varandra.


Nej, men känslan finns, i mig. Känslan är min. Det är ett föremål det rör sig om, inte en kotte i denna värld bryr sig om huruvida jag vill ha en grön eller brun jacka på mig när det regnar. Men känslan lurar förnuftet; det handlar å andra sidan om att välja bort, att överge, att sätta sin fåfänga i första rummet. Kanske är det träffande. Kanske är det en inlärd funktion, eller medfödd. 


Herregud. Idag är jag verkligen utflippad.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dean - 9 september 2011 12:33


    ANNIE!

Av Dean - 11 november 2009 23:11

Det kanske kan vara läge att meddela att jag har en ny blogg. Ja, en ny. Ännu vet jag inte säkert vad som händer med tomatburgare, jag vill ha kvar den ändå i cybern. Kanske kommer jag att skriva här någon gång. Återstår att se.   Framtiden fin...

Av Dean - 4 november 2009 11:08

Igår försov jag mig till lektionen och missade Annes debattinlägg i frågan om utbildning och bildning, och om folkhögskolors vara eller icke vara i den alltmer produktionsinriktade framtiden. Har som ni ser fått ett hum om vad det handlade omi alla f...

Av Dean - 3 november 2009 00:42

"Det anses inte politiskt korrekt att tycka si eller så" säger de. Och tacka fan för det, säger jag! Nu är jag inte rädd eller osäker längre. Jag har också en rätt att stå på mig och välja mina krig och föra dem som jag vill. ...

Av Dean - 2 november 2009 23:20

Nu är det väldigt bra. Nu kan du läsa, mamma! Av flera anledningar är det ovanligt bra. Och efter regn kommer solsken, eller kanske i mitt fall - efter lågtryck kommer duggregn. Det har varit lite svart ett tag. Men nu har jag kommit på vad jag s...

Presentation

Omröstning

Är det viktigt att vara konsekvent?
 Ja, iafallafall när det gäller politik.
 Ja, absolut, så ofta som möjligt.
 Nej, varför skulle det vara viktigt?
 Det kan vara bra att sträva efter, men inte nödvändigt.
 Fan vad du är pretto, tagga ner och skaffa en hobby istället för att ställa dumma frågor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gbg


Ovido - Quiz & Flashcards