Alla inlägg under oktober 2009

Av Dean - 20 oktober 2009 21:41

Jag har fått en knäpp och vill läsa alla klassiker. Nej, inte alla förstås, för det finns säkert en hel massa publikationer som alls inte skulle falla mig i smaken och således vara bortkastad tid. Men alla som mer eller mindre tilltalat mig vill jag nu samla in och mala ner i hjärnans kunskapskvarn. Jag har redan varit och vräkt mig på biblioteket och lånat med mig en hel drös med tegelstenar som jag är väl medveten om att jag inte kommer att ta mig tid att läsa. Vi har En världsomsegling under havet, för att jag har hört att den skall vara kusligt faktamässigt korrekt och säkert spännande. Vi har Räddaren i nöden, som bland annat Sara har rekommenderat, och jag vet inte jag för jag är väl inte så förtjust i ungdomars liv och leverne men kanske ändå. Högen innehåller också Dr Jekyll och Mr Hyde som jag vill läsa, precis som jag vill läsa Frankenstein, mer av Edgar Allan Poe och någon novell jag minns att vi läste på engelskan om en gammal tant som bevarade en död man i ett rum i sitt hus (någon som vet?).

Ikväll, på teaterettornas alldeles fantastiska berättarafton, fick jag även höra en realtivt kort text av Dostrojevskij, som faktiskt var riktigt bra, så inte ens det där massiva blocket med ryska klassiker ligger längre säkert.


Fast allt detta är förstås bara drömmar. Hur i helsinki skulle jag hinna (inte för att jag har ont om tid, men det finns ju ändå saker som skall göras om dagarna) läsa allt det här under en så kort framtid som ett nu innebär (jag vill alltid göra saker exakt NU när jag känner för det och har inget tålamod att inse att det kan ta tid)?

Men någon kan jag nog klara av...

Av Dean - 20 oktober 2009 16:53

Idag såg vi en film på skrivarlektionen.

Den handlade om kvinnor och en spade och en massa bittra känslor och jag såg fetdåligt för jag är dum i huvudet och förvarar glasögonen på rummet istället för på näsan.

En gång sa en kvinna:

Varför gjorde du det?

och då sa den andra kvinnan:

För att jag kunde.

Då såddes ett litet frö i min hjärna. Och några minuter senare hade jag tänkt ut en liten slutsats. Jag tänkte "så kan det ju vara. Det måste vara en av de mest grundläggande mänskliga dragen, att det man kan det gör man. Rent instinktivt kan man känna och veta vad man kan, och att det är möjligt att göra det. Och då, i brist på annat, gör man det."

Det är ju alldeles fantastiskt logiskt! Nästa gång jag stöter på ett beteende jag inte kan förklara, något som bara verkar helt idiotiskt och inkonsekvent ska jag tänka "h*n gör det för att h*n kan". Ibland, eller rentav ofta, gör man saker för att man kan. Det är dumt, korkat, leder till ödesdigra konsekvenser, men eftersom att man kan så gör man det.

Ett exempel: jag borde ta tag i min dag. Jag har saker att göra. Tiden går. Istället sitter jag vid datorn trots att jag inte ens har några inloggade vänner på facebook att skriva med. Varför? För att jag kan.

Av Dean - 20 oktober 2009 16:45

Bajs, bajs, bajs.

Tiden går och jag sitter. Det borde vara tvärtom, öh? Eller så.

Det är så hemskt stökigt här att det kliar i kroppen, och dammigt är det, och saker har jag att göra och jag borde röra på mig och jag borde duscha men nu har jag kläder på mig inför maskeraden i övermorgon och orkar inte byta om.

Varför bloggar jag om det här? Det är inte synd om mig. Hjälp! Hjälp mig!

Säg åt mig vad jag skall göra. Bara peka på en uppgift och förklara för mig hur den skall utföras. Please. Planera min vardag.

Åh, det är så här hela tiden! Dötid dötid dötid och saker som inte blir gjorda. Detta gör ont i min ryggrad. Fast jag får inte magsår och sånt som andra får för jag är immun mot fysiska men av psykiska problem och sånt. Det är bara kliet och svidandet i ryggraden som gör sig påmint ibland, dammiga eftermiddagar då hjärnan stannat på stand by och jag känner mig helt mållös i tillvaron.

Av Dean - 16 oktober 2009 00:48

Att känna att man är sig själv, skall väl inte kännas som en kick?

Det skall väl bara kännas som helt vanligt och inget märkvärdigt. Eller?

Är det okej att tycka om (och bli glad av) en roll man spelar, som kräver sina motspelare, som kräver en publik? Är det att vara tillgjord och oäkta? Är det att vara självupptagen - narcissistisk, dekadent och perverterad?

Jag bara undrar.

Av Dean - 13 oktober 2009 17:11

Det finns tydligen ingen livsvisdom som kan appliceras på alla situationer.

Kan ni förstå så frustrerande det är! Jag vill ju bara kunna säga någonting... Veta någonting säkert.

Men, det är så att jag tänkt på (egentligen allt, allt, allt) detta med att sköta sina sociala relationer och vara en god människa samt trivas med sig själv och växa som människa.

Och jag har tänkt mycket på detta med att be om ursäkt. Jag tycker inte alls om det. Jag blir rent arg på mig själv varje gång jag hamnar i en situation där det krävs av mig att jag skall säga "förlåt". För vet ni, att det känns helt avigt att be om förlåtelse när jag vet att jag kommer att göra det igen. Det är anledningen till att jag kanske är snål med ursäkter; det är en rent känslomässig grej, jag tycker inte om att känna mig falsk helt enkelt.

Jag har levt i en tro att man kan rena sig genom smuts. Om jag går till botten med allt, går igenom med mig själv hur allt borde vara och hur det är, så kan jag komma ut på andra sidan som en bättrer människa. Det har inte fungerat så bra.

Och vet ni... En person med dåligt självförtroende har dels en tendens att ständigt vara rädd att bli avslöjad som mycket sämre, elakare, tråkigare etc än den bild folk har av en, och dels en tendens att be väldigt mycket om ursäkt för allt.

Det är inte konstruktivt!

Det är inte konstruktivt att be om ursäkt! Det är inte konstruktivt att skämmas!

Och jag kan förstå att ett "förlåt" kan vara rätt bra att kläcka ur sig ibland, inte nödvändigtvis som ett löfte om bättring, men åtminstone en gest för att visa att man inser att man gjort något fel.

Men att få panik och jaga efter långa förklaringar till varför man beter sig si och säger så, det är inte vettigt. Det, om något, gör att folk tröttnar på en.

Vet ni hur man skall göra?

Jo, jag skall förklara. Man skall bara andas djupt och tänka "okej, nu lugnar jag mig. Vad är mitt problem? Jo, kanske tex att jag säger elaka saker om folk ibland. Tycker jag själv att det är jobbigt och en dum grej? Ja, det tycker jag. Blir det bättre för att jag häver ur mig självömkande invecklade förklaringar i ett anfall av skam? Nej. Vad kan jag göra då?".

Svar: Du kan väldigt lugnt och sansat gå igenom hur du i fortsättningen skall kunna bete dig på ett annat sätt. Inte gå igenom vad som hänt, utan hur du i fortsättningen skall göra för att inte göra om samma misstag.

Skriv en lista, kanske. Var föberedd. Identifiera problemet, och var inte rädd. Få inte panik. Säg "förlåt" till de drabbade, men vräk inte ur dig din skam på dem, det kommer inte leda till någon förståelse alls, tvärtom. Visa istället för dem, om du vill, hur du har tänkt dig att i fortsättningen göra för att inte skapa en liknande problemsituation. Du kan berätta, om det är någon du litar på och står nära, att du har insett vad du gör för fel och är beredd att försöka ändra dig. Detta ger personen en förståelse för att du faktiskt kämpar och anstränger dig, vilket minskar skammen.


Se där! Det är inte för inte jag har en terapifåtölj i mitt rum. Om än belamrad med saker.

Nu tror jag att jag sitter inne med all livsvisdom, iallafall inom ovan nämnda område. Så är det antagligen inte. Säkert funkar det inte alls för alla människor, men det är ett försök iallafall.

Ett försök till hjälpande hand samt ordningsskapande i denna kaotiska värld.

Av Dean - 11 oktober 2009 19:13

Tänkte att man borde skriva nåt dystopiskt om människor som drabbas av en sjukdom som gör att de får otäcka utväxter och kroppsliga defekter.

Kom på att det redan var gjort.

Av Dean - 7 oktober 2009 00:22

En liten snabb rapport om min senaste omröstning bara.

Jag har haft den rätt länge (sen i maj!), och fått in 49 röster.  Nu tänker jag lägga ner den, eftersom jag har kommit på något nytt att låta folk rösta om. Tills den alldeles nya, fräscha bloggen finns tillgänglig.

Det är väldigt märkligt, tycker jag, att inte en enda person hade röstat på Ekologi som sitt intresse bland alternativen. Först när jag nämnde detta faktum för Annie hamnade en röst på Ekologi, och då var det förstås Annie som låg bakom.

Psykologi var det, kanske inte så överraskande, många som valde som sitt stora intresse. Filosofi och Kultur delar nu andraplats, och efter dem har vi Politik. Låter ganska bra tycker jag. Anatomi ligger i slutet, snäppet efter kommer Botanik, och sist av allt har vi alltså den tidigare nämnda Ekologin.

Är det inte märkligt! Jag trodde att ekologi var ett hett ämne i dessa tider. Jag trodde att många fascinerades av naturens system och kausalitet. Jag trodde att i och med nördarnas revanch samt klimathotets stora aktualitet var grönt det nya svarta i dessa dagar.

Men så fel jag hade. Denna oförnekligen oerhört vetenskapliga statistikundersökning visar motsatsen! Vad skall man säga? Ja, vad säger ni? Är människans sjuka, dåraktiga handlingar och kognitionsmönster mer fängslande än den konkreta yet mystiska och undersköna naturens uppbyggnad?

Herre min je.

Av Dean - 6 oktober 2009 23:44

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Förlåt förlåt. Jag hoppas att ingen tog åt sig.

Mitt hat var ju bara riktat åt några få och inte till exempel dig eller dig, eller dig.

Så, ska aldrig skriva något sådant igen.

Godnatt alla kära vänner. Fred och kärlek,

Dean.

Presentation

Omröstning

Är det viktigt att vara konsekvent?
 Ja, iafallafall när det gäller politik.
 Ja, absolut, så ofta som möjligt.
 Nej, varför skulle det vara viktigt?
 Det kan vara bra att sträva efter, men inte nödvändigt.
 Fan vad du är pretto, tagga ner och skaffa en hobby istället för att ställa dumma frågor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gbg


Ovido - Quiz & Flashcards